ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ

ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យបានរៀបចំបូកសរុបការងារប្រចាំឆ្នាំ២០២១ និងលើកទិសដៅសម្រាប់ឆ្នាំ២០២២ខាងមុខ

កាលពីថ្ងៃសុក្រទី៣១ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២១ នៅពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យបានរៀបចំបូកសរុបការងារប្រចាំឆ្នាំ២០២១ និងលើកទិសដៅសម្រាប់ឆ្នាំ២០២២ខាងមុខ។ កម្មវិធីបានប្រព្រឹត្តទៅដោយមានការហ្វឹកហ្វឺនសមត្ថភាពប្រចាំឆ្នាំដល់មន្ត្រីបុគ្គលិក ជាពិសេសទទួលបានការចូលរួមពីលោកបណ្ឌិត ឡឹក ជំនោរ អនុប្រធានសមាគមអ្នកនិពន្ធខ្មែរ លើប្រធានបទស្ដីពី ការរចនាទំព័រនិងការបោះពុម្ព។ សម្រាប់ការងារឆ្នាំ២០២២ខាងមុខពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យនឹង៖

-  បន្តរៀបចំបាឋកថាប្រចាំខែ

-  រៀបចំពានរង្វាន់អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យលើកទី៥ ឆ្នាំ២០២២

-  រៀបចំចងក្រងនិងបោះពុម្ពឯកសារចាស់ៗដែលមាននៅក្នុងក្រុមជំនុំទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ

-  បើកទ្វារទទួលអ្នកអាន អ្នកស្រាវជ្រាវ

-  ចងក្រស្ថិតិពុទ្ធិកបណ្ណាល័យទូទាំងប្រទេស

-  ចងក្រងនិងបោះពុម្ពទស្សនាវដ្ដីកម្ពុជសុរិយាចំនួន៤លេខ

-  ចែកផ្សាយសៀវភៅដែលពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យបោះពុម្ពបានដល់បណ្ណាល័យ ពុទ្ធិកបណ្ណាល័យ និងវត្តអារាមនានា

-  ផ្សព្វផ្សាយកិច្ចការរបស់ក្រសួងធម្មការនិងសាសនា និងពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យតាមរយៈគេហទំព័រ ហ្វេសប៊ុក និងឆានែលតេឡេក្រាម

-  និងកិច្ចការផ្សេងៗទៀត

សូមចុចលើលីងខាងក្រោម ដើម្បីទទួលបានព័ត៌មាននានាពីពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ តាមតេឡេក្រាម។

https://t.me/BuddhistInstitute

sorsokny[at]gmail.com

Read more: ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យបានរៀបចំបូកសរុបការងារប្រចាំឆ្នាំ២០២១ និងលើកទិសដៅសម្រាប់ឆ្នាំ២០២២ខាងមុខ

តើដែនដីសុវណ្ណភូមិជារបស់អ្នកណា

សេចក្ដីជូនដំណឹង

សូមគោរពនិមន្ត និងអញ្ជើញស្ដាប់បាឋកថាប្រចាំខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២១ ក្រោមប្រធានបទ «តើដែនដីសុវណ្ណភូមិជារបស់អ្នកណា?» ដោយសាស្ត្រាចារ្យបណ្ឌិត វង់ សុធារ៉ា នាថ្ងៃសៅរ៍ ទី២៥ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២១។ Vong Sotheara មូលន័យសង្ខេប៖ឈ្មោះដែនដីសុវណ្ណភូមិ ត្រូវបានអ្នកកាន់ពុទ្ធសាសនាថេរវាទស្គាល់ ដោយសារតែគម្ពីរធម៌ដែលបានផ្សាយចេញពីស្រីលង្កា។ ឈ្មោះនេះមានន័យថា ដែនដីមាស ឬ ទឹកដីសម្បូរសប្បាយ។ ប្រជាជាតិនៅអាស៊ីអាគ្នេយ៍សឹងតែទាំងអស់ប្រកាន់យកថា ដែនដីសុវណ្ណភូមិនៅខាងកើតឥណ្ឌា និងជាប់មាត់សមុទ្ទមួយនេះ ត្រូវនឹងប្រទេសរបស់ខ្លួនរៀងៗខ្លួន ប្រហែលចាប់តាំងពីពេលពួកគេស្គាល់គម្ពីរមហាវង្ស, មិលិន្ទបញ្ហា, និងសាមន្តប្បសាទិកា ជាដើមដែលបានផ្សព្វផ្សាយចេញពីស្រីលង្កា តាំងពីយ៉ាងហោចនៅសតវត្សរ៍ទី៥នៃគ.ស. និងការឆ្កឹះកកាយមកបន្ថែមនៅសតវត្សរ៍ទី១៩ ដោយអ្នកប្រាជ្ញអង់គ្លេសវ័យក្មេងដ៏ឆ្នើមមួយរូប អំពីស្លោកចារឹករបស់ព្រះបាទអសោកមហារាជស្តីអំពីការផ្សាយព្រះពុទ្ធសាសនាទៅកាន់ ដែនដីសុវណ្ណភូមិ ដែលជាបច្ចន្តប្បទេសមួយ ក្នុងចំណោម៨ បន្ទាប់ពីព្រឹត្តិការណ៍តតិយសង្គាយនា និងចារឹកខ្លឹមសារធម៌ដាក់លើគម្ពីររួច។ ការពិត ការអះអាងបែបនេះ គឺប្រៀបដូចជាការដេកយល់សប្តិ ទោះបីជាពួកគេមាន ឬគ្មានភស្តុតាងរឹងមាំក៏ដោយ។ ទន្ទឹមនោះ អ្នកប្រាជ្ញបស្ចឹមប្រទេសខ្លះ យល់ថា ការដណ្ដើមគ្នាធ្វើម្ចាស់សុវណ្ណភូមិពីបុរាណបែបនេះ គឺជាការចង់យកសមិទ្ធិផលប្រវត្តិសាស្ត្រមកជុំរុញគំនិតជាតិនិយមសម្រាប់ប្រជាជាតិរបស់ខ្លួនតែប៉ុណ្ណោះ។ ប៉ុន្តែ ការសិក្សាទាំងអស់នោះ ច្រើនតែវិភាគវែកញែកដោយផ្អែកលើវិធីសាស្ត្រ និងទ្រឹស្តីនរវិទ្យា ឬបុរាណវិទ្យា ដែលហាក់ដូចជាមើលរំលង ឬធ្វើពើចំពោះវិធីសាស្ត្រប្រវត្តិវិទ្យា ដែលពឹងផ្អែកលើបន្ទាត់កាលមុនក្រោយនៃភស្តុតាងសំណេរទាំងឡាយនោះជាគោល។ ចាប់តាំងពីចុងឆ្នាំ២០១៧ ដែលខ្ញុំបានរកឃើញសិលាចារឹកមួយផ្ទាំង នៅឆ្នាំ៦៣៣គ.ស. នៅខេត្តកំពង់ស្ពឺ ដែលអ្នកនិពន្ធផ្ដល់ពត៌មានថា ដែនដីសុវណ៌្ណភូមិត្រូវបានគ្រប់គ្រងដោយព្រះបាទឥសានវម៌្មទី១(៦១៦-៦៣៩គ.ស.) ធ្វើឱ្យយើងយល់ថា មានតែកម្ពុជាទេ ដែលបានចាត់ទុកដែនដីសុវណ៌្ណភូមិ ជាប្រទេស ឬត្រូវនឹងប្រទេសរបស់ខ្លួនមុនគេបង្អស់ នៅក្នុងចំណោមប្រទេសទាំងអស់នៅអាស៊ីអាគ្នេយ៍។ ភស្តុតាងសំណេរទាំងអស់នៅក្នុងតំបន់នេះ បានបង្ហាញពីការប្រកាន់យកឈ្មោះនេះដោយតំបន់តូចៗមួយ នៅក្នុងកាលវេលាខុសៗគ្នារាប់រយឆ្នាំ។ ដូចជានៅ តំបន់តូចមួយនៅកោះស៊ូម៉ាត្រា មានឈ្មោះស្វណ៌ទ្វីប កាលពីចុងសតវត្សរ៍ទី១៣, ឈ្មោះប្រទេសមនតូចមួយនៅថាតនប្រកាន់យកឈ្មោះសុវណ្ណភូមិ នៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី១៥, និងឈ្មោះ សុពណ្ណភូម នៃដែនដីតូចមួយក្នុងរាជាណាចក្រសៀមបុរាណ ត្រូវបានគេកត់ត្រានៅលើសិលាចារឹកសតវត្សរ៍ទី១៩មួយ ដែលក្លែងធ្វើជាសិលាចារឹកកាលពីចុងសតវត្សរ៍ទី១៣ ដើម្បីបញ្ជាក់ថា ទឹកដីនេះក៏នៅក្រោមការគ្រប់គ្រងរបស់ព្រះមហាក្សត្រថៃឈ្មោះខ្មែរមួយអង្គ ព្រះនាមថា រាមកំហែងដែរ។ ចំណែក នៅកម្ពុជាចាប់ពីសតវត្សរ៍ទី៩មក ព្រះរាជាបានបង្កើតស្ថាននាមមនោគមវិជ្ជាថ្មីមួយសម្រាប់ហៅចក្រភពដ៏ធំទូលាយនេះថា កម្ពុជទេស ហើយយើងក៏លែងឃើញមានការរំឭកអំពីឈ្មោះសុវណ្ណភូមិតមកទៀតដែរ។ ផ្ទុយទៅវិញ ឈ្មោះនេះ ត្រូវបានលេចឡើងនៅទីកន្លែងដទៃទៀត ដូចបញ្ជាក់ខាងលើ។ ហេតុដូច្នេះ ខ្ញុំយល់ថា ជាក់ស្តែងដំបូងឡើយប្រជាជាតិអាស៊ីអាគ្នេយ៍ បានពេញចិត្តយកឈ្មោះនេះមកដាក់ ឬប្រៀបធៀបជាមួយដែនដីរបស់ខ្លួន ម្តងម្នាក់ៗ ក្នុងកាលវេលាខុសគ្នាមុនក្រោយយ៉ាងយូរ។ បន្ទាប់មកអនុស្សាវរីយ៍នេះត្រូវបានគេចងចាំ ប្រៀបដូចដេកយល់សប្តិ និងភ្លេចបាត់កាលជាក់លាក់រៀងខ្លួន ទើបធ្វើឱ្យអ្នកប្រាជ្ញបស្ចឹមប្រទេសមកឃើញតែការអះអាងរបស់ពួកគេក្នុងនាមជាម្ចាស់នៃដែនដីនេះពីបុរាណនាសហសម័យ ក៏យល់ថាពួកគេកំពុងដណ្ដើមគ្នាធ្វើម្ចាស់រៀងខ្លួន ក្នុងពេលតែមួយ។ ម្យ៉ាងទៀត ភូមិសាស្ត្រនយោបាយនៃតំបន់នេះ ក៏ខុសប្លែកគ្នាពីសម័យបុរាណសតវត្សរ៍ទី៧ ដល់ទី១៥នោះច្រើនដែរ ដោយសារតែការលេចឡើង នៃរដ្ឋថ្មីៗ នៅលើទឹកដីនៃចក្រភពខ្មែរ ឬកម្ពុជទេស ដែលគ្របដណ្ដប់មួយភាគធំនៃតំបន់អាស៊ីអាគ្នេយ៍ដីគោក។ ប្រសិនបើ ប្រជាជាតិទាំងអស់នេះ ទទួលស្គាល់ប្រវត្តិសាស្ត្រពិតរបស់ខ្លួន នោះការដណ្តើមគ្នាធ្វើម្ចាស់ច្បាស់ជាមិនអាចកើតមានឡើយ ហើយអ្នកសិក្សាក៏មិនត្រូវច្រឡំថា ពួកគេកំពុងដណ្ដើមគ្នាធ្វើម្ចាស់ដែនដីបុរាណនេះដែរ។

សូមចូលរួមតាម Google Meet (នឹងមានផ្ដល់លីងសម្រាប់ចូលរួមនៅពេលជិតចាប់ផ្ដើមកម្មវិធី) ព្រមទាំងមានផ្សាយផ្ទាល់លើផេកហ្វេសប៊ុកពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ។ សូមអរព្រះគុណ និងអរគុណ

សូមចុចលើលីងខាងក្រោមដើម្បីទទួលបានព័ត៌មាននានាពីពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ តាមតេឡេក្រាម។

https://t.me/BuddhistInstitute

sorsokny[at]gmail.com

 

www.budinst.gov.kh

 

កិច្ចប្រជុំស្ដីពីការបូកសរុបលទ្ធផលការងារប្រចាំឆ្នាំ២០២១ និងលើកទិសដៅបន្តឆ្នាំ២០២២

នាព្រឹកថ្ងៃព្រហស្បតិ៍ ៥កើត ខែមិគសិរ ឆ្នាំឆ្លូវ ត្រីស័ក ព.ស. ២៥៦៥ ត្រូវនឹងថ្ងៃទី៩ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២១ ឯកឧត្តម   ឈិត សុខុន រដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងធម្មការ និងសាសនា បានអញ្ជើញជាអធិបតីភាពដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់ ដឹកនាំកិច្ចប្រជុំស្ដីពីការបូកសរុបលទ្ធផលការងារប្រចាំឆ្នាំ២០២១ និងលើកទិសដៅបន្តឆ្នាំ២០២២ និងមានការនិមន្ត-អញ្ជើញចូលរួមពី ព្រះមន្ត្រីសង្ឃតំណាងគណៈសង្ឃនាយកទាំងពីរគណៈ  ឯកឧត្តម លោកជំទាវ ជារដ្ឋលេខាធិការ អនុរដ្ឋលេខាធិការ អគ្គនាយក ព្រះប្រធានផ្នែក ប្រធាននាយកដ្ឋាន និងមន្ទីរធម្មការ និងសាសនាទាំង២៥រាជធានី-ខេត្តនាទីស្ដីការក្រសួង។ ថ្លែងក្នុងកិច្ចប្រជុំ ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្ត្រី បានវាយតម្លៃខ្ពស់ចំពោះការដឹកនាំរបស់មន្ត្រីក្រោមឱវាទក្រសួងទាំងអស់ដោយទទួលបានលទ្ធផលការងារគាប់ប្រសើរក្នុងបរិបទ នៃការរីករាលដាលជំងឺកូវីដ-១៩។ ជាមួយគ្នានោះ ឯកឧត្តម ផ្លោក ផន រដ្ឋលេខាធិការប្រចាំការបានអានរបាយការណ៍សង្ខេបអំពីវឌ្ឍនភាពការងារឆ្នាំ២០២១ និងលើកទិសដៅបន្តសម្រាប់ឆ្នាំ២០២២ របស់ក្រសួងធម្មការ និងសាសនា។ ទន្ទឹមនឹងនោះដែរ ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្រ្តី បានអនុញ្ញាតឱ្យប្រធានមន្ទីរធម្មការ និងសាសនា ចំនួន០៥ខេត្ត គឺខេត្តព្រះសីហនុ ឧត្តរមានជ័យ កំពង់ស្ពឺ កំពង់ឆ្នាំងនិងកណ្ដាល ឡើងធ្វើបទអន្តរាគមន៍អំពីលទ្ធផលសម្រេចបាន បញ្ហាប្រឈម ដំណោះស្រាយសំណូមពរ ជាពិសេសស្ថានភាពជំងឺ  កូវីដ-១៩និងការចាក់វ៉ាក់សាំងការពារជំងឺកូវីដ-១៩។ ក្នុងនោះ ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្រ្តី ក៏បានអនុញ្ញាតឱ្យសមាជិកអង្គប្រជុំទាំងអស់មានមតិ សំណួរ សំណូមពរនិងបញ្ហាផ្សេងៗទាក់ទងនឹងវិស័យធម្មការនិងសាសនាលើកឡើងក្នុងអង្គប្រជុំនេះ ហើយក៏មាន ថ្នាក់ដឹកនាំ ជារដ្ឋលេខាធិការនិងអនុរដ្ឋលេខាធិការជាច្រើនរូបបានឡើងមានមតិយោបល់ផងដែរ។

បន្ទាប់ពីបានស្តាប់បទអន្តរាគមន៍រូចមក ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្ត្រី បានមានប្រសាសន៍ថា ក្រសួងនឹងទទួលយកសំណើ និងបញ្ហាប្រឈមនានា ដើម្បីដោះស្រាយ និងធ្វើរបាយការណ៍ជូនប្រមុខដឹកនាំរាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា និងបានផ្ដល់      អនុសាសន៍មួយចំនួនដូចខាងក្រោម៖

១- សូមថ្នាក់ដឹកនាំនិងប្រធានអង្គភាពជំនាញ ខិតខំបន្តយកចិត្តទុកដាក់អនុវត្តការងារដែលរាជរដ្ឋាភិបាល និងក្រសួង ក៏ដូចជាអាជ្ញាធររាជធានី-ខេត្តបានប្រគល់ជូន។

២-ចាប់ពីពេលនេះតទៅ បើមិនមានច្បាប់ឬលិខិតបទដ្ឋានគតិយុត្តទេ សូមកុំធ្វើឱ្យសោះ ព្រោះវានាំឱ្យមានបញ្ហាជាច្រើនកើតឡើង។

៣- ត្រូវចាំថាមនុស្សម្នាក់ៗត្រូវការជាចាំបាច់នូវសុខភាព សុវត្ថិភាព  ចរិយាធម៌ និងគុណធម៌ ក្នុងការបម្រើការងារនៅក្នុងអង្គភាពរបស់ខ្លួន។

៤-បន្តការអប់រំតាមបណ្តាវត្ត វិហារ ស្នាក់ការថ្វាយបង្គំ ស្តីពីគ្រឿងញៀន និងសូមនាំគ្នាជួយបន្តចូលរួមអនុវត្តវិធានការការពារ ទប់ស្កាត់ការរីករាលដាលនៃជំងឺកូវីដ-១៩ ត្រូវចេះរៀនរស់ជាមួយកូវីដ-១៩ តាមគន្លងប្រក្រតីភាពថ្មី ជាពិសេស វីរុសបំប្លែងខ្លួនថ្មីអូមីក្រុង ដែលមានប្រភពចេញពីតំបន់អាហ្រ្វិកខាងត្បូង  តាមការណែនាំរបស់រាជរដ្ឋាភិបាល និងក្រសួងសុខាភិបាល ដោយបង្កើនការប្រុងប្រយ័ត្ន និងអនុវត្តនូវវិធានការ «៣ការពារ» និង «៣កុំ»និងចាក់វ៉ាក់សាំង។

Read more: កិច្ចប្រជុំស្ដីពីការបូកសរុបលទ្ធផលការងារប្រចាំឆ្នាំ២០២១ និងលើកទិសដៅបន្តឆ្នាំ២០២២

សិក្ខាសាលាពុទ្ធិកបណ្ណាល័យ

ថ្ងៃសុក្រ ៧រោច ខែកត្តិក ឆ្នាំឆ្លូវ ត្រីស័ក ព.ស.២៥៦៥ ត្រូវនឹងថ្ងៃទី២៦ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០២១ ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យបានរៀបចំសិក្ខាសាលាពុទ្ធិកបណ្ណាល័យ តាមប្រព័ន្ធបញ្ជូនសំឡេង និងរូបភាព Google Meet។ សិក្ខាសាលានេះ បានដំណើរការប្រកបដោយកិត្តិយសដោយផ្ដល់កិត្តិយសអញ្ជើញជាអធិបតីភាពបើកដោយឯកឧត្ដម ញ៉ែម វ៉ាលី រដ្ឋលេខាធិការទទួលបន្ទុក និងជាតំណាងដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់ឯកឧត្ដម ឈិត សុខុន រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងធម្មការ និងសាសនា, ឯកឧត្ដម សន ប៊ុនហួរ និងឯកឧត្ដមបណ្ឌិត ថោ គឿន អនុរដ្ឋលេខាធិការ, លោក ខុន តារា អគ្គនាយករង, លោក ទេសុកៈ កូជិ តំណាងអង្គការរីស្សូ កូសី-កៃ, ប្រធានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ និងមន្ត្រីរាជការក្រោមឱវាទ។ ដោយមានការអនុញ្ញាតពីឯកឧត្ដមរដ្ឋមន្ត្រី សិក្ខាសាលានេះធ្វើឡើងដើម្បីដោយមានការចូលរួមពីមន្ត្រីរាជការទទួលបន្ទុកផ្នែកបណ្ណាល័យនៃមន្ទីរធម្មការ និងសាសនា មកពីខេត្តចំនួនបីគឺ ខេត្តពោធិ៍សាត់, ខេត្តបាត់ដំបង និងខេត្តបន្ទាយមានជ័យ។ ថ្លែងក្នុងពិធីបើកសិក្ខាសាលានេះផងដែរ ឯកឧត្ដមរដ្ឋលេខាធិការបានផ្ដល់អនុសាសន៍ចំនួន៣គឺ 

-  សូមឲ្យពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យរៀបចំសិក្ខាសាលាបែបនេះរាល់ឆ្នាំ ឲ្យបានដល់មន្ត្រីគ្រប់មន្ទីរធម្មការនិងសាសនារាជធានី-ខេត្ត

-  សូមឲ្យពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យជួយរៀបចំបណ្ណាល័យសាខាបន្ថែមទៀត

-  សូមឲ្យពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យសហការជាមួយមន្ទីរធ្វើសម្រង់ស្ថិតិពុទ្ធិកបណ្ណាល័យដែលមាននៅតាមវត្តអារាម ចងក្រងទុកជាឯកសារ

សិក្ខាសាលាបានប្រព្រឹត្តទៅអស់រយៈពេលពេញមួយថ្ងៃដោយមានវាគ្មិនបានធ្វើបទបង្ហាញលើប្រធានបទ ១-បណ្ណាល័យ និងផលប្រយោជន៍នៃការអាន, ២-ប្រវត្តិបណ្ណាល័យនៅកម្ពុជា, ៣-ការគ្រប់គ្រងពុទ្ធិកបណ្ណាល័យ, ៤-បទពិសោធន៍នៃការធ្វើពុទ្ធិកបណ្ណាល័យចល័តនៅខេត្តស្វាយរៀង និង៥-ការពិនិត្យស្ថានភាពពុទ្ធិកបណ្ណាល័យទាំង៣ខេត្ត។

Read more: សិក្ខាសាលាពុទ្ធិកបណ្ណាល័យ

Flag Counter